søndag den 17. februar 2013

Som vor mor lavede det ....

Eller ja i mit tilfælde er det nok nærmere "som farmor lavede det" :)
Jeg har været ved at koge marmelade idag... Eller er det mon syltetøj ? Må indrømme jeg ik helt har styr på forskellen. Det er noget med det ene er tykkere end det andet og den ene slags er med hele bær og den anden blendet.

Min version er blendet og forhåbentlig tilpas tyk :)
Har endnu ik smagt det i kølet tilstand, men glæder mig til at få det på et stk hjemmebagt franskbrød i morgen :)

Et lille tip - prøv at komme ananas i jordbær marmeladen ... Det smager fantastisk godt :)

Lægger lige en opskrift på det :

Denne opskrift gir ca 2 l. Jordbærmarmelade

1 1/2kg jordbær, 3/4kg sukker ( jeg brugte kun 500g) , ca 3 tsk rød melatin

Jordbær lægges i en gryde ( skæres evt i mindre stykker hvis man vil ha bær i marmeladen, jeg blender det hele) og sukker hældes ud over. Lad det stå og trække en times tid.
Varm det langsom op på komfuret til sukkeret er smeltet , lad det koge 5 min. ( ska syltetøjet blendes, gør jeg det gerne her) Bland melatin med lidt sukker og drys det ud over syltetøjet mens der røres rundt .
Kog videre i 2 min.
Hæld marmeladen på atamonskyllede glas og luk dem.

Bon appetit :D

Rengøring af glas: læg glas og låg i kogende vand , når de er kølet lidt, skylles de med atamon ( blandingsforhold står på flasken). Sæt et stykke husholdningsfilm mellem låg og glas, så de lukker tæt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar